Islamic Search Engine

Alwahy.Com Worlds first Internet portal site
Click Here to access more than 1000 videos, audios, articles about Islam!

Monday, January 21, 2008

Suatu hari, seorang lelaki, Luqman Al-Hakim, telah memanggil anaknya. “Wahai anakku yang tercinta, debgan petunjuk dari Allah s.w.t, ayah ingin membawa kamu keluar ke bandar. Pergilah bersiap sedia sementara ayah mempersiapkan kenderaan(unta) kita”. Pada ketika anaknya berlalu, Luqman Al-Hakim berdoa kepada-Nya semoga perjalanan mereka ini akan mengajarkan anaknya sesuatu yang berguna untuk dijadikan panduan hidup, amin.

Sekembali anaknya di pintu rumah, Luqman Al-Hakim menyuruh anaknya menaiki unta. Tanpa berkata apa-apa, anaknya terus menaiki unta itu. Akan tetapi, Luqman Al-Hakim tidak menunggangi unta, sebaliknya hanya berada didepan dan menarik unta tersebut. Lalu, mereka meneruskan perjalan mereka ke bandar.

Setelah satu jam berlalu, mereka melalui sekumpulan manusia yang sedang istirehat di tepi jalan. Dari jauh kumpulan tersebut memerhatikan Luqman Al-Hakim dan anaknya. Setelah beliau menghampiri kumpulan tersebut, lalu berkata salah seorang dari mereka, “terlalu biadap anak itu membiarkan ayahnya berjalan sedangkan dia berada senang diatas unta”.

Tanpa menghiraukan kata-kata itu, beliau meneruskan perjalanan sehingga bayangan kumpulan tersebut hilang dari pandangan. Kemudian, Luqman Al-Hakim menyuruh anaknya turun dari tunggangan dan beliau menaiki unta pula. Perjalanan ke bandar diteruskan dengan di pandu oleh anaknya yang berjalan dihadapan unta.

Beberapa ketika berlalu, datanglah segerombolan saudagar dari arah bertentangan. Mereka menghampiri Luqman Al-Hakim dan anaknya, seraya berkata, “sungguh jahat orang ini membiarkan anaknya berjalan sedangkan dia senang duduk diatas unta”.

Seperti kejadian sebelum ini, setelah jauh meningalkan gerombolan itu, Luqman Al-Hakim menyuruh anaknya menaiki unta bersama-sama. Lalu mereka meneruskan perjalanan. Seperti kejadian sebelum ini, sekumpulan manusia yang lain berkata, “Sungguh tidak berperikemanusiaan orang-orang itu, menyeksa unta dengan bebanan sedangkan mereka senang duduk diatasnya”.

Kali ini, Luqman Al-Hakim dan anaknya berjalan tanpa menaiki unta. Setelah beberapa minit berjalan, tibalah mereka di bandar. Setelah dilihat oleh orang-orang bandar akan Luqman Al-Hakim dan anaknya hanya menarik untanya tanpa menunggangi, lalu mereka berkata, “betapa bodohnya orang itu tidak menggunakan nikmat(unta sebagai kenderaan) yang diberi”.

Setelah selesai urusan dibandar, Luqman Al-Hakim dan anaknya terus pulang ke rumah. Tiba mereka di rumah, beliau bertanya kepada anaknya, “wahai anakku yang tercinta, apakah yang dapat kamu ambil dari peristiwa-peristiwa yang terjadi semasa perjalanan kita ke Bandar tadi?”. Lalu anaknya berkata,” sesungguhnya ayahlah yang lebih mengetahui dari saya”.

Anakku, sesungguhnya didunia ini terdiri dari berbagai-bagai ragam manusia, dan kita tidak boleh lari dari kata-kata orang lain terhadap perbuatan kita walaupun baik mahupun jahat. Jadi, kamu janganlah mudah putus asa dalam mengajak manusia ke jalan benar walaupun di hina, di sangka buruk dan sebagainya. Janganlah pula kamu menjadi seperti orang-orang yang kita bertemu tadi, sesungguhnya Allah berfirman

19. Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).

(surah An-Nuur, 24:19)

2 comments:

~justpartoftools~ said...

salam..
sunnah berjuang memang pahit
kenapa dunia itu pahit kerana syurga itu manis...
salam ukhuwwah

Anonymous said...

kalau dunia pahit..nape ramai org kena penyakit wahn (cinta dunia takut mati) eh? huhu *muhasabah diri*

Islamic Sounds